Benvinguts al bloc d’OBRINT TRAÇA. Som un grup de persones que ens uneixen les mateixes aficions, l’esport i la muntanya. L’objectiu d’aquest bloc és ser l’eina per organitzar i exposar les nostres activitats. Aquest equip és obert a tothom amb ganes de passar-s’ho bé i que vulgui córrer una estona amb companyia.

divendres, 27 de gener del 2012

ES VEU MALLORCA DES DE LES NOSTRES MUNTANYES?

29/01/12
NOVETAT: L'autor del bloc d'on he tret la foto i molta part de la informació, Marcos Molina, ha llegit aquesta entrada i està content que li fem referència. Resulta que ell és un fotògraf de Mallorca i com que parlàvem de la Mola de Colldejou, ens ha fet arribar fotos de la Mola vista des de Mallorca. Les adjunto al final d'aquest article. Moltes gràcies Marcos.

27/01/12
El Joan ens relata:

Quan era petit, sempre que el meu pare ens portava a la Mola de Colldejou ens deia que des d’alt era possible veure Mallorca. Mai la vam veure. Jo pensava que era mentida, i que ens ho deia perquè pugéssim més animats.

Ara que he aprofundit més amb el tema, puc afirmar que teòricament si és possible veure SA ILLA, i per tant, no era mentida.

Una imatge val més que mil paraules. En la següent fotografia es veu Mallorca des del Castell d'Escornalbou. Fotografia feta per Rafa Fumadó el passat 11 d’octubre de 2011 a les 07:45 abans de la sortida del sol. Foto extreta del blog de Marcos Molina.

Una mica de teoria:
La distància de l'horitzó des d’una alçada h es calcula amb la següent forma:
Si ens situem al Puig Major de Mallorca, h1 = 1.436m, segons la formula anterior, l’horitzó que observaríem estaria a una distància de d1=135 km. Molt lluny dels 230 km que el separen de la Mussara.

Però s’ha de considerar la distància de l’horitzó des de la Mussara. Considerant la seva alçada h2=995m i segons la formula anterior, la distància de l’horitzó des de la Mussara és de d2=112km.

Si sumen les dos distàncies (d1+d2) tenim una distància total entre horitzons de 247 km. Valor superior als 230 km de separació entre els dos punts, i per tant, si és possible que aquest dos punts es vegin.

Però un es pregunta.... com es possible la foto anterior si el Castell d’Escornalbou està a 550m?
Això és deu a un fenomen molt comú a la naturalesa, que permet veure objectes molt llunyans, encara que aquests estiguin situats per sota de l’horitzó. Es tracta de la refracció atmosfèrica, per la qual es refracta la llum reduint la velocitat i desviant-la. Aquest fenomen el podem observar quan posem una cullera a dins d’un got i la veiem deformada. Així doncs en determinades condicions lumíniques i meteorològiques, objectes molt llunyans situats per sota de l’horitzó es fan perfectament visibles.

Anècdota:
Ja fa un temps, a l’Isma li vaig explicar el camí per anar al punt més alt dels Mutllats, el Puig Pelat de 1.077m. Al cap d’un temps em va trucar dient-me que havia trobat la ruta i que la vista des del Puig era espectacular, que va veure la serra de Tramuntana i tot !!!!.
Jo no li vaig fer cas pensant que era fruit de l’eufòria però ara que he fet càlculs, potser tenia raó. Isma el pròxim dia volem una foto.

Repte:
Des d’aquí us animo a fer la vostra foto. Sou molts els que entreneu sobre els cims de casa nostra a primera hora del dia i a la posta de sol, moments de millors condicions per poder aconseguir el repte.

Bibliografia:

- Web de Astrónomos a Astronaves en el capítol 8a Distáncia al horizonte

- Article ES VEU MALLORCA? Del Josep Maria López Besora publicat als Quaders de Capafonts any IV número VI i que em va inspirar a publicar aquesta crònica.

29/01/12
Fotos de la Mola de Colldejou, la Miranda i la Mussara, és a dir, el perfil del nostre logo, vist des de el Puig Roig (1002 m) de la Serra de Tramuntana de Mallorca, en una observació que va fer Marcos Molina al vespre del 28/02/2009 utilitzant una Canon EOS 5D Mark II + Canon 100-400 a 400mm.

Pere ha dit...

Molt bona aquesta Joan!
Molt enriquidor!

Ara,ho haurem de portar a la practica.

Salut i bones fotos!

JOAN ha dit...

Parlant de Mallorca us aconsello el programa Tira Tira de la IB3. Descobrireu una illa rural i molt muntanyera, molt diferent de la visió que en tenim. Tira Tira

Toni ha dit...

Quin subidon fer un cim i a més tenir unes vistes tan espectaculars.

Això s'ha d'anar a veure en grup que en companyia es disfruten més aquest moments.

AlbertB ha dit...

A veure Joan per una banda l'explicació i les imatges xulissimes!! Per altra banda quan has començat a ficar formules i tal al blog m'he adonat que necessites sortir més a entrenar!! Vinga collons que ja enyoro les teves cames!!!jajaja I les del Pere ja les tinc aburrides...

kangaroo ha dit...

Deu ser cosa de l'atzar o què sé jo, però aquesta setmana m'he topat amb un bloc sobre Vilaplana i llegint una entrada, parlava de la possibilitat de veure Mallorca des de dalt de la Mussara els mesos de desembre i gener ... us passo l'enllaç

www.lopedris.com/personal/eladihuguet

ho trobareu a l'entrada sobre l'Hospital i la Cova dels Carlins

Apa, salut ia còrrer!

JOAN ha dit...

Kangaroo molt bona entrada plena d'història dels camins i indrets on passem tantes hores. Hauré d'imprimir la crònica i deixar-la a la tauleta de nit que val la pena.
Adjunto el teu enllaç de la Ruta cova Carlins i història
Segons aquest article, el millor moment per veure Mallorca és al desembre i gener quan el sol surt en línia recta entre Mallorca i la Mussara. Doncs ja ho sabeu, a matinar!!!!!
Gràcies

Jabalee ha dit...

Joan necessites sortir a correr més!!! Estic totalment d'acord amb l'Albert, sinó t'estallarà el cap amb tanta teoria! Menys reunions, menys teories i més animalades!

Sònia FR ha dit...

Hola Joan! La fotografia que enllaces és del meu pare. No va ser gens fàcil aconseguir veure Mallorca des del castell d'Escornalbou, però durant dos dies es va poder veure just a l'hora que sortia el sol.

Altres dies ho vam intentar, sense èxit. No és gens fàcil caçar-la.

M'ha fet molta gràcia veure la fotografia del meu pare, almenys després de la feinada per aconseguir veure l'illa fa il·lusió que la gent enllaci la fotografia.

A reveure!

Joan Boqué ha dit...

Sònia, dona-li les gràcies al teu pare per la foto i sobretot l'enhorabona, no és fàcil veure l'illa des d'aquí i a sobre fer-hi una foto tan clara. A veure si tinc sort jo de fer una foto com aquesta.